Voordelig vliegen
Voldoende kisten
Gezellige club
Clubvluchten
Voordelig vliegen
Voldoende kisten
Gezellige club
Clubvluchten
All logs and entries are in Dutch. Do you have any difficulty with the Dutch language? OPS is happy to assist.
Belangrijk!
Bekijk altijd de laatste versie op https://vliegclubhilversum.nl/phjbc. Deze print kan achterhaald zijn!
Nieuwe meldingen dienen direct (of zo snel mogelijk) online doorgegeven te worden op https://vliegclubhilversum.nl/phjbc.
Stoel verstellings handel aan stuurboordzijde is gebroken. Hierdoor komt de vergrendeling van de stoel niet uit de rail en kan de stoel niet versteld worden...
Ter info
Bij 1000 Rpm oil pressure gauge not in green
Bij 1700 Rpm oil pressure gauge wel in green
Na contact TD en OPS wel kunnen vliegen en geen bijzonderheden opgetreden
Tijden het vliegen verschijnen oliestrepen op de motorkap en bij het stilstaan liggen enkele druppels op het neuswiel. het olieniveau van de motor is wel de hele trip op pijl gebleven.
Geen handel op de in hoogte verstelbare stoel aan de linker zijde (PIC stoel)
Zag na de vlucht dat de handel in het dashboard kastje lag .
Stoel stond in zijn (volgens mij)laagste stand maar voor niet al te lange mensen zoals ik enigszins onprettig
Hendel van de stoel niet meer geborgd.
Rail van de stoelen uitgesleten. Aluminium vijzel ligt op de mat door slijtage.
Neus strut geen lekt. Geen ruimte tussen.
Veel corrosie plekken op buitenkant.
Bij de fuel tank caps zijn grote stickers aanwezig “AVGAS-100ll only”. Dit in tegenstelling tot het feit dat we er op de club met MOGAS 98 mee vliegen (behalve bij uitzondering na bepaalde inspecties).
Kist erg vies. Ik heb m’n best gedaan om na de vlucht te poetsen, maar de insecten van de weken er voor heb ik er niet af kunnen krijgen.
Intercom/radio geven harde ruis en mic is soms hard soms zacht. Er is geen peil op te trekken
I.o.v. Free Lancelot: omdat linkerdeur klein beetje hangt is deze af en toe met beleid maar weinig spierkracht niet dicht te krijgen. Deur blijft goed gesloten en gaat van binnen uit ook goed open als deze eenmaal in het slot gekregen is. Bekende klacht, echter lastig voor vlieger.
Nog even als toevoeging op mijn entry van gisteren. Goed dat ie is maar zou ivm emergencies goed zijn als deze ook goed gemonteerd wordt. Kan niet zo zijn dat je bij een noodlanding nog naar de handle moet gaan zoeken. Verder pleit ik ervoor om bij de handles van de deuren (aan beide zijdes) een duidelijke placard van in welke positie van de handle de deur open gaat en met name gelocked is. Voor het groot onderhoud van de JBC daar persoonlijk diverse keren problemen mee gehad
CFI/HT meld na inspectie van de PH-JBC dat de neuswielstrut teveel ingedrukt staat. Op zijn verzoek een melding gemaakt.
De deurhandle aan de rechter/passagiers zijde ontbreekt. Gezocht in zijvakken, rugleuning vakken stoelen, vloer etc maar handle niet kunnen vinden. Tijdens/na touchdown ging deze deur uit zichzelf open maar was wel hersluitbaar.
Bovenstaande direct na de vlucht gemeld bij OPS en Bob Verkroost
(Splitting this issue from the previous one):
The starter key doesn't always turn - sometimes you have to wiggle it and gently apply pressure, but didn't want to break the starter lock.
Two defects on today's flight EHHV-EHAL-EHHV (we were with 4 persons):
1. The 'fairings' on the inside around the back right window are damaged. This is also where the plugs for the headset for the back-right PAX go. We noticed that we hardly heard one another or the radio. However, later on, communication (intercom+radio) completely dropped. We found out that that was caused by something in that back panel - pressing it would make the comms work. In the end, we flew with the right-back headset unplugged (note: there still was some static now and then)
2. The starter key doesn't always turn - sometimes you have to wiggle it and gently apply pressure, but didn't want to break the starter lock.
Zie klacht #219, de vervanging van de intercom geeft niet het gewenste effect weten we inmiddels. Deze klacht zal begin oktober, als de JBC toch op stal gaat voor een nieuwe motor, meer structureel worden aangepakt.
De JBC dus niet primair gebruiken voor vluchten in ATC-controlled luchtruim. Houd hier ook rekening mee met vluchten met passagiers.
Deur passagierszijde unlocked tijdens vlucht. Voorafgaand aan vlucht goed afgesloten en gecontroleerd.
Af en toe veel gekraak op de intercom wat alles overstemt. Als de intercom uit wordt gezet stopt het kraken. Loshalen van mic pluggen van de headsets geeft geen verschil.
Handel linker deur, sluit/ open, is doorgedraaid. Niet te locken. Deur gelocked via buitenkant door raampje te openen. Genoteerd op journal blad en aan operations.
Vandaag had de radio wat kuren. Ik zie in de log dat daar eerder al wat ervaringen over gedeeld zijn. Ik kon de toren heel duidelijk horen, maar als ik ging zenden, hadden ze alleen maar een draaggolf. Dit gold bij gebruik van de spreeksleutel/zendknop op beide yokes. Ronald heeft ook nog even meegekeken, maar we kwamen niet tot een goed oplossing. In eerste instantie was de oplossing om de stekker van de headsetkabel voor uitgaande spraak eruit te laten en de handmic te gebruiken. Zodra de motor liep, was dat echter onverstaanbaar voor de toren. Daarop de stekker van de headset er weer in gedaan en hij pakte het zowaar op! Niet optimaal maar goed genoeg. (uiteraard had ik de kabels er al een keer uitgehaald en opnieuw in gedaan voordat ik wat hulp vroeg:))
Over de hele linie nog steeds klachten over de intercom.
Ook na opvolgen aanwijzingen van de TD.
Maar nog veel vaker geen last. Niet te traceren
Marianne
Helga meldt dat de motor niet meer wil starten. Starterkrans blijft hangen. Telefonisch contact gehad met Ronald Buschman. Ook na opvolgen van het telefonisch advies van Ronald wil de motor niet starten.
Opmerking Antwerpen Ground:
Tranmissions waren ook te horen op 121.500 naast de normale GND frequentie. COM2 uitzetten verhielp het probleem, is daarna door andere controllers niet meer genoemd.
COM2 stond niet op 121.5, en de radio-stack stond ingesteld om alleen op COM1 uit te zenden.
1. ik heb al meerdere keren in de JBC gevlogen en zo ook weer vandaag. Bij 2 vluchten (waaronder die van vandaag) de opmerking gekregen van de havendienst over de radio ontvangst. Ik verstond hen goed maar zij gaven aan dat ik af en toe weg viel dus dat ze soms maar delen van wat ik zei door kregen (Ik gebruik een headset). Zou dit kunnen liggen aan de RT knop die niet al te stabiel aan de yoke bevestigd zit? Radio stond om Com1 Phone
2. Op mijn vorige vlucht merkte ik na de landing op dat het bagage luik (pilootzijde) open stond. Bij de pre-light van vandaag daar extra op gelet. Hij zat dicht en heb door met mijn vingers aan de rand van het luik te trekken gecontroleerd of hij goed dicht/vast zat. Na de vlucht stond echter het luik open net als de vorige keer. Het is nu de 1e keer dat ik het meld omdat ik de vorige keer niet zeker wist of het luik goed gesloten was bij vertrek. Ter info: Ik heb in de US ooit eens meegemaakt bij een 172 dat de passagier deur zodra je los kwam open sprong. Op de grond sloot ie perfect maar waarschijnlijk door het vliegen veranderde er wat aan het airframe waardoor hij van het slot ging
1. 'Suction' meter defect (geen reactie bij verhogen RPM
2. Hinderlijk 'radioruis'. Wijzigen 'squelch' helpt niet. Uitschakelen 'intercom' helpt wel (maar ja, dan heb je geen intercom meer....)
3. Zonnescherm links (PIC) is 'lam'
suction indicator werkt niet. wijzertje staat uiterst rechts
verder het verzoek of naar het volgende gekeken kan worden;
de zonneklep aan pilot zijde hangt op half zeven en laat zich niet in positie plaatsen, belemmert deels het zicht
pilot seat, lastig instelbaar van voor naar achter en vice versa, ook hoogte verstelling zitting en rugleuning gaan erg moeizaam
misschien niet helemaal relevant maar gashandle kan niet helemaal ingeduwd worden -- geeft ongemakkelijk gevoel
Schroef motorkap mist
Nose strut zakt te ver door, klappert tijdens taxiën! Teruggekeerd naar P
*Accu spanning/vermogen te laag om te starten.
*Motorkap links en rechts missen 2 schroeven en 3 zitten er los.
*tanks: bij draineren korrels uit beiden tanks.
*Wheel fairing neuswiel: klappert tijdens taxiën (wellicht door de scheuren in de kap)
Dit document dient bij de vliegtuigpapieren bijgevoegd te worden. Geprint 2024-10-09 - 01:57 (LT).
Nieuwe melding
Kijk eerst in het log of de klacht (of sterk vergelijkbaar) niet al gemeld is en of deze wel in het discrepancy log thuishoort. Uitgebreidere uitleg vind je hier.
Aeroclub Hilversum-Amsterdam
Noodweg 43A,
1213 PW, Hilversum
KVK: 40516351
Dagelijks open van 10:00 tot 17:00
+31 35 5771300
info@vliegclubhilversum.nl
Meer informatie:
Privacy statement
Contact
Algemene voorwaarden
© 2024 Aeroclub Hilversum-Amsterdam
Website by: Lemon
© 2024 Aeroclub Hilversum-Amsterdam Noodweg 43A, 1213 PW, Hilversum - OPS: 035-5771300