Lees dit bericht in uw browser
 
 
 
 
  AEROCLUB HILVERSUM AMSTERDAM  
    2e voortgangsbulletin brand    
         
         
     

Voortgangbulletin 2.
Een week na het vorige bulletin, kunnen we jullie al een update geven van de stand van zaken en over de status van onze vloot.

Schade
De DON en SKC lijken er genadig van af te komen. Beide Cessna’s hebben vervormde ‘fairings’, de plastic kapjes op de vleugeltippen en boven op de staart. De DON heeft daarnaast eigenlijk alleen drie kleine deukjes aan de linker leading edge van het stabilo. Vermoedelijk veroorzaakt tijdens het naar buiten trekken door de brandweer. De SKC heeft een verkleuring in de verf op de staartkiel. Naar de mening van de Cessna importeur zal de onderliggende aluminiumlegering geen structurele schade hebben gekregen bij een temperatuur van minder dan 160 graden.

Er is afgelopen twee dagen een uitgebreid informatiepakket naar de fabrikant Diamond in Oostenrijk gezonden, over de bevindingen bij de beide Katana’s. Er is zichtbare hitte-schade aan beide stabilo’s. De fabriek moet nu een oordeel vellen over de airframes. In het gunstige geval, geen structuurschade, hebben we twee nieuwe stabilo’s nodig. In het slechte geval zijn beide ‘Katten’ total loss. We verwachten in de loop van komende week hierover uitsluitsel.

Technische administratie
Afgelopen vrijdagochtend hebben we overleg gepleegd met twee inspecteurs van IL&T. Ze bijgepraat over de feitelijke situatie en een rondleiding door de hangaar gegeven. De luchtwaardigheid van een vliegtuig wordt in de Europees regelgeving bepaald aan de hand van onderliggende technische documentatie. Grappig genoeg niet aan de feitelijke technische staat van het vliegtuig. Zonder sluitende technische ‘paper-trail’ is het vliegtuig bij een ARC (Airworthines Review Certificate) -inspectie (periodieke luchtwaardigheidskeuring) niet luchtwaardig. Dus het feit dat veel papierwerk is verbrand, maakt dit zeer urgent.

Worst case is een technisch perfect vliegtuig total loss, als de technische documentatie niet sluit. IL&T heeft deze situatie niet dagelijks aan hand, maar we hebben afgesproken hoe we samen dit traject gaan lopen om de ‘boekhouding’ weer compleet te krijgen, althans goed genoeg om een ARC-keuring met succes te doorstaan. We hebben Willem Bennink bereid gevonden dit project te gaan trekken, samen met Ronald. We starten met een plan van aanpak per vliegtuig en houden IL&T aangehaakt onderweg. IL&T gaat voor ons ook spitten in de eigen archieven voor bepaalde documenten. De gezamenlijke indruk is dat dit alles moet gaan lukken, gelet op wat we allemaal nog wel hebben, dan wel kunnen terughalen, al dan niet in kopie.

Tijdelijke vervanging
Het bestuur is er inmiddels in geslaagd een Katana (PH-FLK) van Nimbus Air op Lelystad te mogen inhuren voor twee dagen per week. Van Dynamic Aviation, ook op Lelystad, mogen we een Cessna 150 (PH-SKF) inhuren. Deze komt voorlopig permanent bij ons staan. Er wordt nog gesproken met de Aeroclub Valkenburg over de inhuur hun Katana de PH-ACX voor circa één dag in de week.
De FLK en eventueel de ACX worden primair voor onze ATO ingezet, om de leerling-vliegers zo snel mogelijk weer hun training te kunnen laten hervatten.

De SKF is in eerste instantie bedoeld voor de gebrevetteerde Katana vliegers, maar ook andere leden die deze kist willen huren zijn van harte welkom. Zij kunnen zich laten uitchecken op de C-150, waarbij de FI het 1e uur instructiegeld niet in rekening zal brengen.

De CFI bepaalt wie er uitgecheckt moet worden en wie gelet op het current zijn op de C-150, deze direct mag huren.

Tarieven
De tarieven en afrekenmethode voor deze ingehuurde vliegtuigen zijn anders dan onze eigen vloot. De Cessna SKF wordt afgerekend op de Tacho-meter (dus niet Hobbs) tegen een prijs van euro 135 per tacho-uur. Let op, zuinig vliegen levert bijvoorbeeld 65 minuten vliegen in 1 tacho-uur. Stevig ‘het gas erop’ levert 55 minuten vliegen, in 1 uur tacho. Maar rustig taxiën naar de pomp of baan, levert bijna geen tacho-minuten op.
De Katana FLK wordt dan weer wel afgerekend conform de ACHA-methodiek, op de Hobbs meter, en kost voor zowel leerlingen als gebrevetteerde euro 125 per uur. Wij betalen immers dit bedrag door aan de verhuurder, het is dus een echte cash-out voor de club.
Tarieven voor de ACX zijn nog niet duidelijk.

Huren van een Cessna 172 is nog niet gelukt, deze zijn ook dun gezaaid. We zijn in gesprek met vliegclub Den Helder over hun DHD, maar die vliegt op Avgas, en kost daarom euro 205 per uur. We kijken daarom vooral hoopvol naar onze eigen Cessna’s.

Verzekering
We naderen het punt dat we binnenkort met de assuradeuren gaan praten over concrete bedragen. De situatie van de Katana’s is daarbij wel van importantie.

Acties

  • We zijn in gesprek met Aeroclub Valkenburg over de ACX.
  • We wachten op het ‘verdict’ van Diamond over onze Katana’s. Bij positief nieuws zou de SKM ook weer snel, dat wil zeggen ergens in mei, hopelijk weer kunnen gaan vliegen. De MFT zit tegen de 6000 uurs inspectie aan en mist ook nog een transponder (Een nieuwe zou worden ingebouwd, maar is verbrand op het bureau van Ronald).
  • Er komen over een week vier studenten van het ROC Amsterdam, vliegtuigtechniek, om Ronald te helpen met de reinigen van de avionics.
  • Onze Cessna’s krijgen allemaal een 100 uurs inspectie, alvorens weer de lucht in te mogen. Nieuwe fairings en deze inspectie maken dat we hopelijk ergens begin mei weer over de DON en SKC zouden kunnen beschikken, maar nog geen garanties(!)

Operations
OPS zal vanaf maandag 19 april weer bezet worden.

Reservering in de agenda
U heeft vast al de onderstaande data in de agenda staan:

  • 30 april om 20.00 uur: ‘Algemene Leden Vergadering’ (ALV)
  • 11 mei om 20.00 uur: ‘Extra Leden Vergadering (ELV) over ‘Vlootvernieuwing’

 Wij blijven jullie informeren over de voortgang!

Uw ACHA-bestuur

     
         
     
 
AEROCLUB HILVERSUM AMSTERDAM
vliegclubhilversum.nl
 
     
     
 
Liever geen nieuwsbrieven van de club? Meld je hier af: afmelden en voorkeuren aanpassen.
 
Let op! Werk je voorkeuren bij maar meld je niet helemaal af! Wij kunnen je dan niet meer bereiken via mail.