Lees dit bericht in uw browser
 
 
 
 
  AEROCLUB HILVERSUM AMSTERDAM  
    Nieuwsbrief Augustus 2020    
         
         
     

Breaking News – Hear all about it!

Aircraft Discrepancy Log – ofwel de technische storingslijst van een kist, u kent ze, die papieren vodjes in de zwarte map van de vliegtas. Met daarop een lijstje hand gekriebelde storingen, sommige niet of amper leesbaar. Met daarop vaak ook handgeschreven opmerkingen van onze techneut, kort maar vaak wel leesbaar.
Vergeet (bijna) dit handgeschreven papiertje, vanaf 10 augustus 2020 in de loop van de dag gaan we digitaal.

Ons digitaal handig clublid Roeland ten Holder heeft voor ons het discrepancy log gedigitaliseerd op de website van ACHA. Simpel, maar effectief. Een storingsmelding is pas een melding als u hem heeft ingevoerd in het systeem, noteren op een papiertje is dus niet meer toereikend. U kunt bij de digitale melding zelfs een foto meesturen. Zodra u deze hebt ingevoerd, krijgt Maintain a Plain (Ronald Buschman) een mail met uw ingevoerde storing en eventueel de foto. Ook Ops krijgt die mail, alsmede de vlootcommissie onderhoud.
Ronald kan op basis hiervan al redelijk bepalen wat de aard van de storing is en zijn opties om daar wat aan te doen. Mocht de storing of schade de luchtwaardigheid aantasten, dan zet Ronald de kist op rood (kruis) en is de kist grounded tot nader orde.

Lees verder op de website

     
         
     
         
     

Fresh Up voor alle overland vliegers met clubkisten

Wat is er mooier dan een clubkist huren en lekker een overlandvlucht maken? Ik schat 2 overlandvluchten. Onze vloot wordt strak onderhouden en onze Marianne haar planningservaring staat borg voor maximale inzetbaarheid van de beschikbare vliegtuigen.

Maar het blijven mechanische en deels elektronische apparaten die vliegtuigen, dus er is altijd een (kleine) kans dat er iets defect gaat. En dan kun je wachten op het moment dat dit ook gebeurt op een ander vliegveld dan ons Hilversumse.

Wat dan? Dan is het zaak rustig te blijven en eventuele emoties om de terugvlucht toch te forceren, want je hebt nog afspraken en zo, te onderdrukken. Gewoon niet doen. Vliegen is risicomanagement. En vermijdbare risico’s schrappen we als eerste.

Lees verder op de website

     
         
     
         
     

Krapte in Cessna uren

In de corona-lockdown periode is er begrijpelijkerwijze weinig gevlogen. Het al vele weken geweldige vliegweer en de tijdelijke onthouding hebben samen gezorgd voor een behoorlijk inhaalslag in vliegtuigverhuur. Niet dat we al op het oude niveau terug zijn, we lopen met 873 uur nog wel achter op vorige jaren. In 2019 rond deze tijd stond de teller op 1.076 uur, in 2018 op 1.352 uur en tot slot 2017 op 1.104 uur.

De vakantie van Ronald Buschman, die met zijn bedrijf Maintain a Plane het onderhoud aan onze vloot verzorgt, in combinatie met tollende Hobbs meters in de Cessna’s, maakt dat we in de komende 2 weken wat krap lopen in nog beschikbare vlieguren. Het bestuur heeft besloten in die krapte dat onze frequent vliegende ATO-leerlingen op een Cessna voorrang te geven, om hen continuïteit in hun opleiding te geven. Dus in de komende 1,5 week zou het kunnen dat uw huurverzoek niet, of niet geheel, kan worden gehonoreerd. Wij rekenen op uw begrip en weet dat het bestuur zal trachten dit ongemak zou klein mogelijk te houden en dat onze Ops maximaal zal toveren om de belangen te balanceren.

     
         
     
 
AEROCLUB HILVERSUM AMSTERDAM
vliegclubhilversum.nl
 
     
     
 
Liever geen nieuwsbrieven van de club? Meld je hier af: afmelden en voorkeuren aanpassen.
 
Let op! Werk je voorkeuren bij maar meld je niet helemaal af! Wij kunnen je dan niet meer bereiken via mail.