Lees dit bericht in uw browser
 
 
 
 
  AEROCLUB HILVERSUM AMSTERDAM  
    NO-NO-t-ACHA-m    
         
         
     

Bovenstaande “frase” is geen nieuwe RT standaard zin. Het is een wat cryptische mededeling dat uw vertrouwde clubblad (NotACHAm) deze maand helaas niet zal verschijnen.

De Corona crisis heeft ook zijn impact op onze vliegclub: ons clubhuis is gesloten, bijeenkomsten en evenementen zijn afgelast en de commissie’s kunnen niet fysiek vergaderen.

De NotACHAm redactie heeft daarom besloten deze maand te volstaan met een nieuwsbrief met daarin  een aantal links naar luchtvaartwebsites. Hierin vindt u een aantal interessante artikelen waardoor u toch op de hoogte kunt blijven van de laatste ontwikkelingen.

Onder aan de nieuwsbrief vindt u een artikel van Olof Groesz waarmee uw eigen boordradar in elkaar te knutselen. In deze tijden van niet (of minder) vliegen, toch een leuke manier om met uw hobby bezig te zijn.

Misschien dat u nu ook de tijd en gelegenheid kunt vinden om dat stukje over de onze club, een luchtvaartevent of uw eigen mooie vliegervaringen eens op papier te zetten en het naar de NotACHAm commissie te versturen. (notacham@vliegclubhilversum.nl) Wij vinden er graag een mooi plekje voor in ons clubblad. Zeker als u het vergezeld laat gaan van foto’s met omschrijving.

We hopen dat de Corona maatregelen binnenkort worden versoepelt en ons clubhuis weer open kan en weer volop, ook weer samen,  gevlogen kan worden.

In de tussentijd: blijf gezond!

De NotACHAm redactie

     
         
     
         
     

KNVvL

“Op deze pagina voegen we nieuwe informatie over het coronavirus, de maatregelen en adviezen toe. Houd deze pagina in de gaten om op de hoogte te blijven wat de maatregelen betekenen voor jou en jouw sport”

knvvl.nl/nieuws/­afkondiging-maatregelen-regering-i-v-m-coronavirus

     
         
     
         
     

AOPA

  • COVID-19 protocol GA
  • Ook Nederland voert Listening Squawks in
  • MTOW voor MLA’s naar 600kg

aopa.nl/index.php?­page=Nieuws

     
         
     
         
     

Luchtvaartnieuws

Altijd al van plan geweest uw eigen vliegtuig te kopen?

luchtvaartnieuws.nl/­nieuws/categorie/­15/general-av/­onderhoudsbedrijf-amn-gaat-in-vliegtuigverkoop

     
         
     
         
     

Up-in-the-sky

Interessant artikel over de legendarische Cessna Skymaster en hoe duurzaam zo’n vliegtuig kan zijn!

upinthesky.nl/2019/12/25/­tweede-jeugd-voor-cessna-skymaster-longread/

     
         
     
         
     

ACHA

Check ook regelmatig onze eigen clubwebsite, met daarop onder andere ook de laatste ontwikkelingen rond de Corona maatregelen. Voor de clubberichten dient u ingelogd te zijn.

vliegclubhilversum.nl/nieuws/
vliegclubhilversum.nl/clubberichten/

     
         
     
         
     

Onderzoeksraad Voor de Veiligheid (OVV)

Neem alstublieft ook eens de tijd om de kwartaalrapportage van de onderzoeksraad voor veiligheid door te lezen over de dingen (in de GA) die helaas fout zijn gegaan, maar waarvan we heel veel kunnen leren!

onderzoeksraad.nl/…/kwartaalrapportage_­luchtvaart_q4_2019.pdf

     
         
     
         
     

ADS-B RADAR AAN BOORD

Door: Olof Groesz –

Meer dan 20 jaar ben ik al lid van de ACHA, maar bijna net zo lang ben ik lid van de NVAV, de club van de vliegtuigbouwers. Deze clubs zouden eigenlijk iets meer met elkaar te maken moeten hebben, immers: de NVAV heeft absoluut leden die een Hemelvaartvlucht wel eens mee zouden willen maken, en er zijn best wel leden van de ACHA die de maandelijkse technische instructie-zaterdag zouden willen meemaken. (Rotax in detail, aluminium, benzine enz).

De laatste keer was er een lezing van iemand die zijn eigen ADS-B ontvanger had gemaakt, waarbij de vliegtuigen om hem heen werden gesorteerd op afstand, en werden geplot in SkyDemon. Leuk om toestellen om je heen al aangekondigd en in beeld te zien voordat dat je ze zelf ziet.

De presentator werd in grote verlegenheid gebracht toen iemand hem vroeg naar de gebruiksaanwijzing voor de bouw van het systeem. Die was er dus niet.

Maar het was inderdaad te simpel en de gedachte dat iedereen een dergelijk ding werkend kan krijgen voor nauwelijks 100 euro, terwijl ze niet onder de 1000 te koop zijn, voegt zeker toe aan de charme.

Het kastje verzendt zijn gegevens via wifi (adres:192.168.10.0), en heeft alleen 5V nodig (Wel 2A). Het wordt zichtbaar gemaakt op een mobiel, tablet of laptop die wifi heeft, en daarop verschijnen de lijsten van vliegtuigen met naam, callsign, transpondercode, hoogte, afstand en richting, naar keuze in SkyDemon zichtbaar gemaakt.

Alle onderdelen zijn te koop bij Amazon. Wel opletten, Amazon biedt ook complete sets die eigenlijk overdadig zijn.

Daar gaan we.

  • We kopen een Raspberry Pi 3B (niet de B+! )
  • Een bijpassend doosje met koelopening.
  • Een mini radio 1090 MHZ
  • Een antenne
  • Een GPS-unit met usb-stekker
  • Een micro-SD-kaartje 4Gb
  • We downloaden Stratux  6r1
  • We downloaden balenaEtcher

We schrijven de Stratux-software op het micro-SD kaartje. Dit gaat niet lukken in Windows, maar wel als je daarvoor de Etcher gebruikt! Nu het kaartje in de gleuf van de Raspberry, 5 volt op de mini-USB ingang en klaar !

Antenne: de Bingfu van 11 euro is perfect.
Radio: NooElec 1090Mhz is voldoende.
Voor de 978 Mhz is er in NL geen toepassing.
GPS: altijd goed, zelfs de kleine Ublox7 werkt

Nu het resultaat:
Toen er nog echt gevlogen werd in de wereld, zag dit instrument duizenden vliegtuigen, waarvan de 10 dichtstbijzijnde werden getoond. Toen de foto werd gemaakt (Stratux1), waren er haast geen vliegtuigen meer in de lucht, en daardoor kon de onderste van de lijst zich op 125,3 mijl afstand toch nog laten zien!
Hij bevindt zich op 39.000 ft en vliegt 465 kts dus we zullen geen last van hem hebben.
De KLM1768 zit op 3250 ft, daalt met 1500 ft, en vliegt 245 kts. Hij is 12 mijl bij mij vandaan op 244 graden vanaf de GPS gerekend.

De tweede foto toont de vliegtuigen die geen ADS-B hebben

Stratux 1Stratux 2
Dus de locatie zie je niet. Maar je ziet aan de transponders wanneer het GA is, de hoogte wordt wel getoond, en de signaalsterkte is een indicatie voor de afstand. Zo is de PH-MLV redelijk dichtbij en op 600ft.Hier eindigt de beschrijving van de ADS-B radar, maar de rekenkracht van de Raspberry is nog lang niet uitgeput. Dus zijn er altijd nerds die daar nog meer mee willen, en zeker de ontwerper van de Stratux. Hij bedacht dat de Raspberry nog plaats had voor een kleine printplaat (AHRS, ook Amazon). Deze bevat 2 chips, een MPU9250 en een BMP280, en de aansturing voor de ventilator. Het geheel is accelerometer, gyroscoop, magnetometer (alles 3-assig), hoogtemeter en temperatuursensor. Dus een koud kunstje om bij alle ADS-B gegevens ook via wifi nog een kunstmatige horizon, een kompas, een hoogtemeter, een hellinghoek, een G- meter enz. mee te zenden.

Men doet er goed aan om dit speelgoed niet te onderschatten: niets ten nadele van onze hoogtemeters, wonderen van nauwkeurigheid met nota bene een tandwielaangedreven sensor, maar de BMP280 rekent in ft, en de hoogtemeter in Hpa. Helaas heeft de Stratux de hoogtemeter niet instelbaar gemaakt, dus je moet hem voor flightlevels gebruiken. Maar hij ziet of hij op- of onder tafel ligt,en als hij 4501 ft aangeeft, vlieg je dus 30cm te hoog…

Nog altijd is de Raspberry niet uitgeput, en sommige mensen hebben ook nog de Flarm- software gedownload. Dat zit op een ander frequentie, en daarvoor is dus een andere radio nodig. Maar het kan er zonder probleem bij en het laat zich ook op SkyDemon plotten.

De AHRSHet Project

SkyDemon

De boordradar wacht op u!
Veel plezier.

     
         
     
 
AEROCLUB HILVERSUM AMSTERDAM
vliegclubhilversum.nl
 
     
     
 
Liever geen nieuwsbrieven van de club? Meld je hier af: afmelden en voorkeuren aanpassen.
 
Let op! Werk je voorkeuren bij maar meld je niet helemaal af! Wij kunnen je dan niet meer bereiken via mail.