Lees dit bericht in uw browser
 
 
 
 
  AEROCLUB HILVERSUM AMSTERDAM  
    VMS Safety brief nummer 1-2019    
         
         
     

Geachte vlieger,

In deze eerste nieuwsbrief van 2019 vragen wij uw aandacht voor twee onderwerpen:

1. Voorkom luchtruimschendingen
2. Brandstofmanagement voor Cessna 172

Met vriendelijke groeten
VMS Commissie


1. Voorkom luchtruimschendingen:
Bron:www.knvvl.nl

Folder over risico’s die verbonden zijn bij het zonder toestemming binnenvliegen van een gecontroleerd luchtruim.

Download de folder op:
www.knvvl.nl/nieuws/nieuwe-folder-voorkom-luchtruimschendingen


2. Brandstof management voor de Cessna 172
(Opgesteld door de VMS commissie)

‘Left’, ‘Right’ en ‘Both’
De brandstof volume meters, we houden ze nauwlettend in het oog ook al zijn ze verre van nauwkeurig in hun functie. Wellicht is het u opgevallen dat de Cessna-172 een lichte voorkeur heeft voor ‘links’ m.b.t. de brandstof consumptie. Zelfs met de swingende naaldjes van de brandstof volume meters is deze linkse voorkeur zichtbaar na een poosje vliegen met goed gevulde tanks en de ‘fuel selector’ ingesteld op ‘both’.

De ene C-172 is meer links georiënteerd dan de ander. Hebt u zich wel eens afgevraagd waarom de C-172 deze voorkeur heeft? Als u dit zich inderdaad hebt afgevraagd, heeft u dan de oorzaak onderzocht en het antwoord op de vraag gevonden?: dan hebt u vast ’tech note no.003 date 12-5-1993′ van de ‘Cessna Pilots Association’ gevonden!

Een interessant artikel waarin helder wordt uitgelegd wat de oorzaak van dit links drinken is. Samengevat luidt de verklaring: de constructie van het ventileer systeem is zodanig dat er brandstof van de linker tank via de druk vereffeningsleiding naar de rechter tank vloeit: ik raad u aan het artikel eens te lezen…

U hebt de C-172 links en rechts voorzien van een nagenoeg gelijk brandstof volume, de tank doppen zitten er goed op en er is geen defect of brandstof lekkage geconstateerd. We gaan er in de context van dit artikel wel vanuit dat de oorzaak van het links drinken niet het gevolg is van een oorzaak anders dan het via de druk vereffeningsleiding overvloeien van brandstof van links naar rechts.

De ‘fuel selector’ staat volgens het POH en de checklist, correct op ‘both’ ingesteld. Na een poosje gecoördineerd vliegen, merkt u nu de voorkeur voor het linkse drinken van de C-172 op. Het verschil neemt toe en u overweegt om de ‘fuel selector’ in de positie van de tank met het meeste brandstof volume in te stellen. In het POH staat dat alleen bij ‘level flight’ de ‘fuel selector’ in de positie ‘left’ of ‘right’ mag worden geplaatst. (Pagina 2-6 sectie 3, Flight Manual REIMS/CESSNA F172N PH-SKC). Gezond verstand dicteert dat de selectie van ‘left’ of ‘right’ altijd via ‘both’ verloopt.

In het POH van de PH-SKC staat het niet vermeld maar in het POH van de PH-SKE staat een extra notitie (pagina 2-9 sectie 2, Flight Manual Cessna Model 172P) “with 1D4 tank or less, prolonged uncoordinated flight is prohibited when operating on either left or right tank in level flight”.

Wellicht hebt u ooit de gedachte gehad om bij een verschil in het brandstof volume tussen links en rechts, de ‘fuel selector’ een beetje naar ‘right’ of ‘left’ te zetten. Dus niet op de vaste posities ‘left’ of ‘right’ maar ergens ertussen bijvoorbeeld halverwege ‘both’ en ‘right’ in met het idee om zowel vanuit de linker tank alsmede een beetje uit de rechter tank te verbruiken om zo het verschil te vereffenen. Het is niet conform wat het POH voorschrijft en daarnaast een zéér gevaarlijke gedachte…

Dit ondervonden in 2016 een 2-tal piloten in Indonesië na een ‘engine out’- noodlanding waarbij de piloten ongedeerd zijn gebleven maar de C-172 total loss is.

De VMS commissie heeft in 2018 onderzoek gedaan naar een voorval op EHHV waarbij de oorzaak van een ontstane motorstoring tijdens de ’take off-rol’ gezocht moet worden in het identiek handelen door de betrokken vlieger. Gelukkig is dit voorval zonder nare gevolgen gebleven.

Het geeft echter aan dat er blijkbaar een misvatting bestaat over de mechanische werking van de ‘fuel selector’ op de C-172 (en andere Cessna’s). De ‘fuel selector; van de C-172 is zodanig geconstrueerd dat alleen op de instelbare posities ‘both’, ‘left’ en ‘right’ er voldoende brandstof van de tank(s) naar de carburateur stroomt. In alle andere standen is de brandstof doorvoer geheel of gedeeltelijk geblokkeerd!

Het POH van de C-172 dicteert dat de fuel selector tijdens ALLE fasen van een normale vlucht op de ‘both’ -positie moet staan. De enige uitzondering op deze regel is dat tijdens een coordinated level flight, de fuel selector op de ‘left’ of ‘right’ -positie mag worden ingesteld.

Indien er geen dwingende noodzaak is om over te schakelen op de linker of rechter brandstof tank is het sterk aan te bevelen om tijdens ALLE fasen van een normale vlucht de fuel selector op ‘both’ te laten staan en die positie conform de checklist ook te verifiëren.

Wijk nimmer af van de procedures uit het POH en lees het POH weer eens een keer helemaal door om ‘both’ hersenhelften op te frissen.

Verwijzingen naar bijlagen:
Motorstoring tijdens de take-off run
Bijlage Frank J. (1996) Uneven Fuel Feeding in Single Engine Cessnas
Bijlage Aircraft Accident Investigation Report KNKT 16062104

     
         
     
 
AEROCLUB HILVERSUM AMSTERDAM
vliegclubhilversum.nl
 
     
     
 
Liever geen nieuwsbrieven van de club? Meld je hier af: afmelden en voorkeuren aanpassen.
 
Let op! Werk je voorkeuren bij maar meld je niet helemaal af! Wij kunnen je dan niet meer bereiken via mail.