Lees dit bericht in uw browser
 
 
 
 
  AEROCLUB HILVERSUM AMSTERDAM  
    Voortgangsbulletin inzake onze ACHA-vloot    
         
         
     

Beste vliegvrienden,

De hectiek na de brand is er wel uit inmiddels. Maar dat wil niet zeggen dat er niet nog van alles op de achtergrond aan het bewegen is. Ronald heeft zo goed en zo kwaad als dat kan een draai gevonden in de nieuwe hardware omgeving van zijn hangaars. Minder optimaal als de oude situatie, maar hij doet het toch maar, wat groot respect oplevert van de zijde van ons als bestuur.

Van onze vloot van 5 vliegtuigen is in de brand de SKE geheel verloren gegaan en hebben we nog 4 vliegtuigen over. De Cessna’s DON en SKC en de beide Katana’s MFT en SKM.

De schades aan deze vliegtuigen viel relatief gezien mee, maar waren natuurlijk wel aanwezig. De Cessna’s hadden gesmolten (kunststof) vleugeltip kapjes en op de staart. Bij de SKC is door de warmte ook de verf verkleurd op de staart. En de DON heeft 3 kleine deukjes in de linker leading edge van het stabilo.

Van beide Katana’s was de kunststof bovenkant van het stabilo door de warmte wat ingezakt en daarmee afgekeurd om mee te vliegen. De transponder van de MFT was naar de fabriek gestuurd ter reparatie, en is de middag voor de brand teruggekomen en vervolgens mee verbrand. Dubbelpech heet dat. Bij de revisie van de avionics na de brand, bleek bij de MFT dat de Directional Gyro de geest had gegeven.

Stand van zaken per 8 juli 2021;

     
         
     
         
     

PH-DON

Vliegt gewoon weer. Cosmetische schade aan het stabilo wordt komende winter hersteld.

     
         
     
         
     

PH-SKC

Kwam kort na de DON ook weer in de vaart, maar iets later bleek dat Cessna voorschrijft dat bij verkleuring van de verf er een ‘conductivity’ test moet plaatsvinden, om te zien of de onderliggende metalen structuur is aangetast. Daarop hebben we de SKC weer aan de grond gehouden tot deze test had plaatsgevonden. Dat is gisteren 7 juli gebeurd, en geen van de geteste vliegtuigen had een onderliggend probleem van de aluminiumlegering. Wat we ook verwachtte, nu we immers wisten dat de temperatuur niet boven de 160 graden is geweest, terwijl de aluminiumstructuur een warmte tot zeker 500 graden kan verdragen. Maar voorschrift is voorschrift en meten is weten. De SKC krijgt vandaag de laatste stukjes van zijn 50-uurs inspectie en staat morgen 9 juli weer op de flight-line. De verkleurde staart wordt deze winter op Midden-Zeeland opnieuw gespoten.

     
         
     
         
     

PH-SKM

Die vliegt alweer een tijdje rond, met een van de importeur Wings over Holland geleend stabilo. Inmiddels is voor de SKM een nieuw stabilo besteld, voor de lieve prijs van net geen euro 11.000 ex. btw. Levertijd 22 weken, die ons gelukkig geen pijn doet, vanwege het leen-stabilo.

     
         
     
         
     

PH-MFT

Die staat zonder stabilo sinds de brand stil. Beide kapotte stabilo’s zijn door ons ingestuurd naar Diamond in Oostenrijk. Alleen als zij de stabilo’s beoordelen en zo mogelijk repareren, worden ze weer gecertificeerd. Zoals door Ronald ingeschat, meldt Diamond dat 1 stabilo verloren is en 1 repareerbaar. Ze hebben gisteren van ons opdracht gekregen dan ook te repareren. Voor euro 4.750 ex btw is hij straks weer als nieuw. We hopen hem voor 1 augustus weer terug te hebben. Dan loopt er met de verzekeraar nog een discussie over de beide avionica onderdelen, de transponder en de DG. We hopen de komende dagen die discussie af te ronden en nieuwe apparaten te bestellen. Dat alles met de inzet om de MFT begin augustus weer op de flight line te krijgen.

     
         
     
         
     

Wij blijven jullie informeren over de voortgang!

Namens uw ACHA-bestuur,
Christian Goosmann

     
         
     
 
AEROCLUB HILVERSUM AMSTERDAM
vliegclubhilversum.nl
 
     
     
 
Liever geen nieuwsbrieven van de club? Meld je hier af: afmelden en voorkeuren aanpassen.
 
Let op! Werk je voorkeuren bij maar meld je niet helemaal af! Wij kunnen je dan niet meer bereiken via mail.