Actieve CO Detector verplicht in Engeland
In de Notacham van mei/juni j.l. is een artikel opgenomen over de actieve Carbon Monoxide (CO) detector die je sinds 1 januari 2025 verplicht aan boord moet hebben als je naar het Verenigd Koninkrijk vliegt. Genoemd artikel wekt de indruk dat een kartonnen detector met een verkleurende stip voldoende is. Dit is niet juist. Vandaar nogmaals de regels met betrekking tot de actieve CO detector. De actieve CO detector moet middels geluid en/of lichtsignaal waarschuwen als het CO gehalte in het vliegtuig te hoog is. De CO detector hoeft niet speciaal goedgekeurd te zijn voor vliegtuigen. Er zijn meerdere soorten verkrijgbaar onder meer bij de Pilot Shop op Lelystad.
De verplichting is ontstaan nadat in het Verenigd Koninkrijk diverse ongelukken zijn geweest waarbij CO een rol heeft gespeeld.
De maatregel is vooral ingesteld ter bescherming van passagiers aan boord van een vliegtuig. Niet in alle gevallen is zo’n actieve CO meter verplicht. Een opmerkelijke uitzondering is namelijk als alle inzittenden in het bezit zijn van een geldig brevet. De reden hiervoor is dat de autoriteiten ervan uitgaan dat gebrevetteerden weten wat te doen in geval er sprake is van een te hoog CO gehalte in een vliegtuig, maar dat je dit van passagiers niet kunt en mag verwachten.
De Engelse autoriteiten adviseren evenwel om altijd een actieve CO meter aan boord te hebben.
De ACHA heeft inmiddels twee actieve CO meters aangeschaft. Een voor de Cessna’s die ingeplugd kan worden en een voor de Katana’s die los meegenomen kan worden.
Voor degenen die nadere details willen weten:
Safety directive SD-2024/001V2 te downloaden via www.caa.co.uk/publication/download/22825
Of via AOPA.nl