Olie peilen en bijvullen in de Katana’s
De juiste procedure voor het peilen van de olie van de Katana’s is als volgt:
Als de peilstok een te laag olieniveau aangeeft, dient eerst de propeller doorgedraaid te worden. Dat doe je als volgt:
- Check dat de sleutel uit het contact is verwijderd.
- Zet de gashendel op vol open (dan kan de motor nooit aanslaan).
- Zet de Katana op de rem.
- Verwijder de olievuldop, maar laat het peilstokje zitten.
- Draai de propeller uitsluitend in de normale draairichting door (als je voor het vliegtuig met je gezicht naar de prop staat linksom), totdat je een slurpend geluid hoort.
- Peil het olieniveau met het peilstokje. Normaal oliepeil is op het platte stuk van het peilstokje.
- Plaats de peilstok terug, draai de olievuldop weer vast en sluit het klepje.
Als het oliepeil te laag is, neem dan contact op met Ops, zodat de onderhoudsdienst olie bij kan vullen.
Wat kan er fout gaan?
- Er moet Aeroshell Sport Plus 4 olie in de Katana’s die de havendienst niet altijd op voorraad heeft. Gooi daarom nooit zomaar olie van de havendienst in de Katana’s.
- Draai NOOIT de propeller tegen de normale draairichting in. Dat beschadigt de versnellingsbak.
- Het verschil tussen minimum en maximum op de peilstok is maar 0,45 liter. Bijvullen is vaak een kwestie van deciliters en te veel olie kan leiden tot het vastlopen van de motor. Niet zomaar bijvullen dus.
- Bij een hete motor die net gedraaid heeft zit de olie nog door de hele motor verspreid en zal de peilstok lager aanwijzen. Als de dipstick bij warme motor minimum aanwijst, weet je dat er voldoende in zit. Als de dipstick te laag aanwijst, draai dan de prop door volgens de bovenstaande instructie.
9/8/2024