Nieuw Aircraft Discrepancy log
Met ingang van 10 augustus 2020 schakelt ACHA (lees Oscar Luchtvaartbedrijf) over van het papieren klachten meldformulier naar een digitaal systeem van melden, monitoren en afmelden van technische klachten aan de vloot.
Roeland ten Holder heeft voor ons dit systeem opgezet, waarvoor onze enorme dank.
De papieren versie was onoverzichtelijk, moeilijk te lezen en een papieren ordner is niet simpel om te zetten in nuttige managementinformatie. Door eventuele klachten nu digitaal in te voeren, vullen we een DBase, krijgt Maintain a Plain, Ops en de vlootcommissie direct een mail met de melding van de klacht. Alle leden kunnen per vliegtuig de openstaande klachten op de website inzien (mits ingelogd) en desgewenst volgen.
In de zwarte map in de vliegtas waarin het losbladig journaal per kist, zit een geprint formulier vanuit dit log. Daarop alle openstaande storingen en de storingen die de afgelopen 7 dagen zijn afgedaan. Plus 1 vakje ruimte om uw eventuele bevinding na uw vlucht met de pen erbij te schrijven. Deze geschreven opmerking is uitsluitend voor de opvolgende vlieger! De storing is pas een storing voor de organisatie zodra u deze digitaal heeft ingevoerd in het Discrepancy Log. Daarmee krijgt uw melding een eigen ID-nummer en de follow-up gaat lopen. Op het formulier staat ook een QR-code, die als u die scant met uw mobiel, u direct naar het juiste invoerdocument brengt.
Via onderstaande link komt u direct bij de Aircraft Discrepancy Log;
https://www.vliegclubhilversum.nl/discrepancy-log/
U ziet dan het hiernaast weergegeven openingsscherm. Daaruit kiest u uw vliegtuig, stel in dit geval de PH-DON. U komt dan in een overzicht van de lopende en recent afgedane klachten. Afgedane klachten (groene vink) blijven een week zichtbaar en verdwijnen dan uit het overzicht, maar blijven uiteraard in de DBase. Als een klacht de luchtwaardigheid aantast, zal de technicus dat aangeven met een rode driehoek met uitroepteken. De kist is dan niet meer inzetbaar.
Een nieuwe storing voert u op door op New Entry te klikken. Check eerst goed of de klacht niet al gemaakt is, anders staat deze er dubbel in, wat met de papieren versie nog wel eens voorkwam.
Nieuwe storing opvoeren;
U ziet dat al veel automatisch is ingevuld en dat u in principe direct naar het veld Complaint kunt gaan om de storing te omschrijven. De datum is aan te passen, als u bijvoorbeeld een dag later de klacht opvoert. De naam kan ook aangepast worden, als u de klacht namens iemand anders opvoert, bij voorbeeld indien Ops het voor u invult (niet standaard!).
Nadat u Submit heeft aangeklikt is de tekst niet meer aanpasbaar. Althans niet zonder bijzondere rechten.
Wel is er nog een achterliggend scherm te raadplegen en eventueel commentaar ter aanvulling te geven. Dit zit verscholen achter het blauwe cirkeltje met i, in het Complaint veld.
Als u daarop klikt verschijnt het onderstaande scherm
U, of een ander, kan in het Post General Reaction veld nadere input geven over de klacht. De andere velden zijn geblokkeerd en alleen toegankelijk voor Maintenance of anderen met de juiste rechten.
Het Bestuur, de CFI en de Vlootcommissie zijn blij met deze verbetering op een voor een vliegbedrijf zeer relevant aspect, namelijk storingsmeldingen en de correcte afdoening daarvan.
Download deze uitleg Aircraft Discrepancy log (pdf)