Voordelig vliegen
Voldoende kisten
Gezellige club
Clubvluchten
1. Ontwerp Luchtvaartnota / Luchtruimherziening (lagere luchtruim)
De ‘kleine luchtvaart’ (General Aviation) moet zich in de toekomst sterker inzetten voor veiligheid en duurzaamheid. Dat geldt zowel in de lucht als op de grond. Naast voldoende ruimte voor de ‘Kleine Luchtvaart’ is daarbij ook de voortdurende verbetering van de veiligheid een belangrijk speerpunt. Om goede uitvoering van de vluchten in de ‘kleine luchtvaart’ te waarborgen, streeft de Rijksoverheid naar een nationaal zoveel mogelijk aaneengesloten lager luchtruim. Samenwerking tussen luchthavens is voor GA van groot belang. Het rijk vindt dat alle luchtsporten in Nederland mogelijk moeten blijven, maar dat kan niet (meer) overal.
2. FMC (Frequency Monitoring Code / Listening Squaks)
https://www.aopa.nl/index.php?page=1235&sid=7
Werkgebied:
Implementatie:
AIP ENR 1.2 / 7 Recommendations:
3. ADS-B (Electronic conspicuity)
In diverse EASA landen worden experimenten uitgevoerd met ADS-B. Hieruit blijkt dat het een
nuttige bijdrage kan leveren m.b.t. traffic avoidance, situational awareness.
In dat kader kan het bijdragen tot veiliger vliegen en het verminderen van luchtruimteschendingen.
Nederland wacht op EASA Roadmap. Intussen heeft EASA het document “Best Interven`on Strategy for “Airborne Collsion Risk” gepubliceerd. AOPA dringt er op aan om op basis van dit document te starten met een experiment. Breda Internatonal Airport, uAvionix en AOPA willen meewerken aan dit project.
4. Opt-out MLA
https://www.aopa.nl/index.php?page=1190&sid=2
Wat wil AOPA bereiken:
Actuele situatie: Minister heeft aan de kamer laten weten dat zij akkoord is met de Opt-Out. Naar verwachting zal het voorstel voor het eind van het jaar worden geaccordeerd.
5. Duurzame luchtvaart
Roadmap voor General Aviation: Zero emissie in de binnenlandse luchtvaart in 2050.
https://nag.aero/wp-content/uploads/2020/03/bijlage-1-ontwerp-ahev.pdf
6. Uit magazine ‘Piloot en Vliegtuig’:
“De Sloveense vliegtuigfabrikant ‘Pipistrel’ heeft als eerste fabrikant ter wereld een typecertificaat voor een elektromotor aangedreven trainingsvliegtuig. De door EASA gecertificeerde ‘Velis Electro’ is een tweepersoons trainingsvliegtuig (EASA-LSA) met een leeggewicht van 428 kg en een MTOW van 600 kg. De Velis heeft een innovatieve propeller die wordt aangedreven door een 57 kW (76pk) elektromotor. Deze vloeistof gekoelde Emrax E-811-268MVLC motor weegt slechts 20 kg. De Pipistrel PB345V124E-L accu’s zijn goed voor een opbrengst van 24,8 kWh waardoor er circa 50 minuten(plus VFR reserve) mee kan worden gevlogen voordat er een fast recharge van 45 tot 60 minuten nodig is. Gedurende de vlucht wordt tijdens het dalen tot 13% energie teruggewonnen door de speciaal ontworpen propeller die energie kan opwekken middels de technologie van generatieve breaking. Pipistrel is voornemens binnenkort de eerste 31 vliegtuigen af te leveren aan klanten in zeven landen. ‘Launch customer’ wordt het Zwitserse AlpinAir Planes GmbH die twaalf vliegtuigen gaat inzetten op 10 verschillende locaties. Op iedere locatie wordt 150 m2 zonnepanelen aangebracht om de Velis snel op te kunnen laden.”
https://www.pipistrel-aircraft.com/pipistrel-obtains-first-ever-type-certificate-in-the-world-for-an-electric-aeroplane-from-easa/