Word ook lid!

Voordelig vliegen
Voldoende kisten
Gezellige club
Clubvluchten

Meer info en aanmelden

Onderwerpen uit de ACHA nieuwsbrief juni 2020

1. Ontwerp Luchtvaartnota / Luchtruimherziening (lagere luchtruim)

De ‘kleine luchtvaart’ (General Aviation) moet zich in de toekomst sterker inzetten voor veiligheid en duurzaamheid. Dat geldt zowel in de lucht als op de grond. Naast voldoende ruimte voor de ‘Kleine Luchtvaart’ is daarbij ook de voortdurende verbetering van de veiligheid een belangrijk speerpunt. Om goede uitvoering van de vluchten in de ‘kleine luchtvaart’ te waarborgen, streeft de Rijksoverheid naar een nationaal zoveel mogelijk aaneengesloten lager luchtruim. Samenwerking tussen luchthavens is voor GA van groot belang. Het rijk vindt dat alle luchtsporten in Nederland mogelijk moeten blijven, maar dat kan niet (meer) overal.

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2020/05/15/bijlage-1-ontwerp-luchtvaartnota-2020-2050/bijlage-1-ontwerp-luchtvaartnota-2020-2050.pdf

 

2. FMC (Frequency Monitoring Code / Listening Squaks)
https://www.aopa.nl/index.php?page=1235&sid=7

  • Standaard: Transpondercode: 7000
  • Rotterdam Approach (APP): Transpondercode 7010
  • Amsterdam Flight Information Centre (FIC): Transpondercode 7020

Werkgebied:

  • Binnen de Rotterdam TMA’s
  • Onder de Schiphol TMA én Rotterdam TMA’s en onder Schiphol CTR’s 2 en 3

Implementatie:

  • Implementatie 18 juni
  • Gelijktijdig: Nieuwe 1:500.00 VFR chart
  • Technische update radarsysteem LVNL

AIP ENR 1.2 / 7 Recommendations:

  1. Besluit u te gaan monitoren?
  • Selecteer eerst de uit te luisteren frequentie: 1. Amsterdam INFO of 2. Rotterdam APP
  • Selecteer direct daarna de bijbehorende FMC op de transponder (als je besluit te gaan monitoren in plaats van tweezijdig radiocontact)
  1. Besluit u op te roepen, óf schakelt u na het monitoren over naar een andere frequentie?
  • Selecteer transpondercode 7000 (tenzij ATC een andere code opdraagt)
  • Schakel indien gewenst over naar de gewenste frequentie
  1. Selectie van een FMC is geen impliciet verzoek voor ‘Flight Information Service’ (FIS)
  • Hiervoor is oproepen en onderhouden van tweezijdig radiocontact benodigd

3. ADS-B (Electronic conspicuity)

In diverse EASA landen worden experimenten uitgevoerd met ADS-B. Hieruit blijkt dat het een

nuttige bijdrage kan leveren m.b.t. traffic avoidance, situational awareness.

In dat kader kan het bijdragen tot veiliger vliegen en het verminderen van luchtruimteschendingen.

Nederland wacht op EASA Roadmap. Intussen heeft EASA het document “Best Interven`on Strategy for “Airborne Collsion Risk” gepubliceerd. AOPA dringt er op aan om op basis van dit document te starten met een experiment. Breda Internatonal Airport, uAvionix en AOPA willen meewerken aan dit project.

4. Opt-out MLA
https://www.aopa.nl/index.php?page=1190&sid=2

Wat wil AOPA bereiken:

  • Opheffen van belading van veel MLA’s tot boven de 450/472,5 kg
  • Toelaten van zwaardere MLA’s tot 600 kg onder Nationale wet en regelgeving,
  • Voorkomen van dure certificering voor MLA,
  • Vliegen met RPL, PPL en LAPL op MLA,
  • Twee jaarlijkse trainingsvlucht op SEP ook geldig voor MLA,
  • Elektrisch vliegen met MLA mogelijk maken,
  • Legaal vliegen op MLA voor breed publiek mogelijk maken,
  • Uren gevlogen op MLA tellen voor SEP ervaringsuren

Actuele situatie: Minister heeft aan de kamer laten weten dat zij akkoord is met de Opt-Out. Naar verwachting zal het voorstel voor het eind van het jaar worden geaccordeerd.

5. Duurzame luchtvaart

Roadmap voor General Aviation: Zero emissie in de binnenlandse luchtvaart in 2050.
https://nag.aero/wp-content/uploads/2020/03/bijlage-1-ontwerp-ahev.pdf

6. Uit  magazine ‘Piloot en Vliegtuig’:

“De Sloveense vliegtuigfabrikant ‘Pipistrel’ heeft als eerste fabrikant ter wereld een typecertificaat voor een elektromotor aangedreven trainingsvliegtuig. De door EASA gecertificeerde ‘Velis Electro’ is een tweepersoons trainingsvliegtuig (EASA-LSA) met een leeggewicht van 428 kg en een MTOW van 600 kg. De Velis heeft een innovatieve propeller die wordt aangedreven door een 57 kW (76pk) elektromotor. Deze vloeistof gekoelde Emrax E-811-268MVLC motor weegt slechts 20 kg. De Pipistrel PB345V124E-L accu’s zijn goed voor een opbrengst van 24,8 kWh waardoor er circa 50 minuten(plus VFR reserve) mee kan worden gevlogen voordat er een fast recharge van 45 tot 60 minuten nodig is. Gedurende de vlucht wordt tijdens het dalen tot 13% energie teruggewonnen door de speciaal ontworpen propeller die energie kan opwekken middels de technologie van generatieve breaking. Pipistrel is voornemens binnenkort de eerste 31 vliegtuigen af te leveren aan klanten in zeven landen. ‘Launch customer’ wordt het Zwitserse AlpinAir Planes GmbH die twaalf vliegtuigen gaat inzetten op 10 verschillende locaties. Op iedere locatie wordt 150 m2 zonnepanelen aangebracht om de Velis snel op te kunnen laden.”
https://www.pipistrel-aircraft.com/pipistrel-obtains-first-ever-type-certificate-in-the-world-for-an-electric-aeroplane-from-easa/