Welkom PH-JBC & Vloot update

Het bestuur heeft afgelopen week een Cessna 172M aangekocht, ter lediging van de capaciteitsproblemen op de Cessna’s, na de brand van afgelopen 2 april bij Maintain-a-Plane waarbij onze PH-SKE volledig verloren is gegaan.

Het betreft de PH-JBC, nu nog gestald op Teuge en 20 jaar privé-eigendom geweest van Ruud Antonius (81). We stonden gelukkig voor in de rij van bijna 20 gegadigden, Cessna’s zijn op dit moment zeer gevraagd en weinig beschikbaar in de Europese markt. We moesten daarom snel handelen, wat gelukt is, vooral omdat Ruud het ons gunde en de kist dan in zijn buurt blijft en hij er eventueel nog mee kan vliegen. Een Duitse vliegschool stond achter ons te dringen.

Het is een 172M, vergelijkbaar met onze vroegere PH-SKN. Dus met een 12 in plaats van 24 volts elektrisch systeem en een ASI in Statute Miles. Ook de flaps gaan nog tot 40 graden en de dashboard layout wijkt behoorlijk af van onze andere Cessna’s. De motor is 150 pk in plaats van 160, maar het leeggewicht ligt ook een stukje lager.

Afgelopen dinsdag zijn we naar Teuge geweest, waar Ronald Buschman de kist 1,5 uur grondig heeft geïnspecteerd. Vervolgens heeft Bob Verkroost een vlucht van 30 minuten gemaakt. Beiden waren zeer te spreken na afloop. Uiteraard is het een kist uit 1973 en een echte “grand old lady”. Zodra de meteo het toelaat wordt hij overgevlogen naar Hilversum en zal Ronald enkele kleine noodzakelijke ingrepen gaan verzorgen. We onderzoeken nog op welke wijze de ASI kan worden vervangen met een duidelijkere indicatie van Knots in plaats van Mph, het POH spreekt uitsluitend over de miles. Onze oude SKN had wel een goede ASI, we onderzoeken of de koper van het wrak die ASI nog heeft.

De verzekeringsgelden van de verloren gegane PH-SKE zijn niet voldoende voor de aanschaf van de PH-JBC. Het bestuur heeft € 13.000 moeten bijleggen om de aankoop rond te krijgen, maar is er van overtuigd dat de aankoop van de PH-JBC dit bedrag dubbel en dwars waard is.

Vloot update

Precies 6 maanden na de brand is onze vloot dan weer compleet. Komende week hopen we het schadebedrag voor de Cessna’s van de verzekering te ontvangen. Voor de Katana’s loopt er nog een ‘discussie’ met de verzekering over de vergoeding van 2 avionics, de transponder en de directional gyro. Maar ons is ‘verzekerd’ dat dit in orde komt, maar we tekenen de kwijtingspapieren pas nadat dit ook schriftelijk is bevestigd.

De beide Katana’s vliegen gelukkig al weer geruime tijd rond. We wachten nog op het nieuwe stabilo uit Oostenrijk, maar dat levert geen problemen op omdat we in de tussentijd gebruik kunnen maken van een leenstabilo.

We hebben de 3e Cessna de afgelopen tijd behoorlijk gemist. Komende wintermaanden wordt de staart van de SKC gespoten en bij de DON wordt het stabilo gerepareerd. Beide reparaties als gevolg van de brand zullen ieder circa 2 tot 3 weken duren. De huidige aankoop is dan ook zeer welkom, om de vliegcapaciteit in de komende winter op niveau te houden. Komende zomer hebben we als vanouds weer DRIE Cessna’s. En dat alles nog los van de vloot vernieuwingsplannen die lopen.

 

Alle nieuwsberichten